LIR: potrzebna nowa kategoria dróg - dojazdowe do pól
Zarząd Lubelskiej Izby Rolniczej wnioskuje o nowelizację rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1518). Chodzi o poprzez dodanie nowej kategorii drogi w Dziale 3, Rozdziale l, II — oznaczonej symbolem DR (droga dojazdowa rolnicza).

Zarząd LIR przyjął w tej sprawie specjalne stanowisko. Proponowana kategoria drogi DR miałaby obniżone wymagania techniczne, obejmujące m.in. szerokość pasa ruchu do 3,0 metrów, szerokość poboczy po 0,25 metra oraz dopuszczalną prędkość do 30 km/h. Parametry te odpowiadają rzeczywistym potrzebom i warunkom terenowym w gminach wiejskich, gdzie drogi te służą przede wszystkim do zapewnienia dojazdu do pól uprawnych, łąk i gospodarstw.
- W wielu przypadkach gminy dysponują jedynie pasami drogowymi o szerokości 3,5—4 metrów, co uniemożliwia realizację inwestycji drogowych zgodnych z obecnie obowiązującymi przepisami dla dróg kategorii D i L, które wymagają szerokości pasa drogowego wynoszącej minimum 6,5 metra (łącznie z poboczami). Brak dostosowania przepisów do lokalnych realiów skutkuje niemożnością budowy dróg w istniejących korytarzach komunikacyjnych, a także koniecznością kosztownego wykupu gruntów od właścicieli prywatnych - wyjaśnia stanowisko izby prezes Gustaw Jędrejek.
Izba podkreśla, że koszty pozyskania nieruchomości pod inwestycje drogowe stanowią istotny składnik wydatków samorządów — często przekraczający 30% całkowitej wartości inwestycji. Konieczność wykupu działek, wyceny rzeczoznawców, regulowania stanu prawnego nieruchomości oraz ewentualne procedury wywłaszczeniowe znacząco wydłużają czas realizacji i generują dodatkowe obciążenia finansowe dla budżetów gmin.
- Wprowadzenie proponowanej zmiany umożliwiłoby bardziej elastyczne i efektywne planowanie oraz budowę dróg gminnych o charakterze rolniczym, dostosowanych do lokalnych warunków przestrzennych i rzeczywistych potrzeb użytkowników. Nowa kategoria drogi DR przyczyniłaby się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej terenów wiejskich, poprawy warunków prowadzenia działalności rolniczej oraz racjonalizacji aktów publicznych w obszarze infrastruktury drogowej - przekonuje LIR.
0 komentarze